artikel 1. Algemeen
1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op iedere aanbieding, offerte en overeenkomst
tussen Galo Bedrijfssupport, hierna te noemen: “de Opdrachtnemer”, en de natuurlijke persoon
of rechtspersoon die aan de Opdrachtnemer opdracht geeft om werkzaamheden
te verrichten, hierna te noemen
"de Opdrachtgever", waarop de Opdrachtnemer deze voorwaarden van toepassing
heeft verklaard, voor zover van deze voorwaarden niet door partijen
uitdrukkelijk en schriftelijk is afgeweken.
2. De onderhavige voorwaarden zijn eveneens van toepassing op overeenkomsten
met de Opdrachtnemer, voor de uitvoering waarvan door de Opdrachtnemer derden
dienen te worden betrokken.
3. De toepasselijkheid van eventuele inkoop of andere voorwaarden van
de Opdrachtgever wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen.
4. Indien één of meerdere bepalingen in deze algemene voorwaarden op enig moment geheel of
gedeeltelijk nietig zijn of vernietigd mochten worden, dan blijft het
overigens in deze algemene voorwaarden bepaalde volledig van toepassing.
De Opdrachtnemer en de Opdrachtgever zullen alsdan in overleg treden
teneinde nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige of vernietigde
bepalingen overeen te komen, waarbij zoveel als mogelijk het doel en de
strekking van de oorspronkelijke bepalingen in acht wordt genomen.
5. Indien er onduidelijkheid bestaat omtrent de uitleg van één of meerdere bepalingen
van deze algemene voorwaarden, dan dient de uitleg plaats te vinden
‘naar de geest’ van deze bepalingen.
6. Indien zich tussen partijen een situatie voordoet die niet in deze algemene
voorwaarden geregeld is, dan dient deze situatie te worden beoordeeld
naar de geest van deze algemene voorwaarden.
7. Indien de Opdrachtnemer niet steeds strikte naleving van deze voorwaarden
verlangt, betekent dit niet dat de bepalingen daarvan niet van
toepassing zijn, of dat de Opdrachtnemer in enigerlei mate het recht zou
verliezen om in andere gevallen de stipte naleving van de bepalingen van
deze voorwaarden te verlangen.
8. Er wordt tussen iedere Opdrachtgever en de Opdrachtnemer een persoonlijke
Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)-verwerkersovereenkomst opgesteld; geheel conform de huidige strenge
Europese wetgeving m.b.t. de verwerking van privacy-gevoelige
gegevens.
artikel 2. Offertes en aanbiedingen
1. Alle offertes en aanbiedingen van de Opdrachtnemer zijn vrijblijvend, tenzij in
de offerte een termijn voor aanvaarding is gesteld. Indien geen
aanvaardingstermijn is gesteld, kan aan de offerte of aanbieding op
generlei wijze enig recht worden ontleend indien het product waarop de
offerte of de aanbieding betrekking heeft in de tussentijd niet meer
beschikbaar is.
2. De Opdrachtnemer kan niet aan zijn
offertes of aanbiedingen worden gehouden indien de Opdrachtgever
redelijkerwijs kan begrijpen dat de offertes of aanbiedingen, dan wel
een onderdeel daarvan, een kennelijke vergissing of verschrijving bevat.
3. De in een offerte of aanbieding vermelde prijzen zijn gebaseerd op
het uurtarief van de Opdrachtnemer exclusief BTW en andere heffingen van
overheidswege; met uitzondering van integraal doorbelaste kosten van
derden met betrekking tot boekhoudprogramma-abonnementskosten, loonadministratiekosten
en artikelen t.b.v. computersupport.
4. Indien de aanvaarding (al dan
niet op ondergeschikte punten) afwijkt van het in de offerte of de
aanbieding opgenomen aanbod dan is de Opdrachtnemer daaraan niet gebonden.
De overeenkomst komt dan niet overeenkomstig deze afwijkende aanvaarding
tot stand, tenzij de Opdrachtnemer anders aangeeft.
5. Een samengestelde prijsopgave
verplicht de Opdrachtnemer niet tot het verrichten van een gedeelte van de
opdracht tegen een overeenkomstig deel van de opgegeven prijs.
Aanbiedingen of offertes gelden niet automatisch voor toekomstige
opdrachten.
artikel 3. Contractsduur; uitvoeringstermijnen, risico-overgang, uitvoering en
wijziging overeenkomst; prijsverhoging
1. De overeenkomst tussen de Opdrachtnemer en de Opdrachtgever wordt aangegaan
voor onbepaalde tijd, tenzij uit de aard van de overeenkomst anders
voortvloeit of indien partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders
overeenkomen.
2. Is voor de uitvoering van bepaalde werkzaamheden of voor de levering van
bepaalde zaken een termijn overeengekomen of opgegeven, dan is dit
nimmer een fatale termijn. Bij overschrijding van een termijn dient de
Opdrachtgever de Opdrachtnemer derhalve schriftelijk in gebreke te stellen.
De Opdrachtnemer dient daarbij een redelijke termijn te worden geboden om
alsnog uitvoering te geven aan de overeenkomst.
3. De Opdrachtnemer zal de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de
eisen van goed vakmanschap uitvoeren. Een en ander op grond van de op
dat moment bekende stand der wetenschap.
4. De Opdrachtnemer heeft het recht salaris/loonadministratie-, accountants- en/of juridische
werkzaamheden te laten verrichten door derden; echter uitsluitend in overleg
en na goedkeuring van de Opdrachtgever. De toepasselijkheid van
artikel 7:404, 7:407 lid 2 en 7:409 BW wordt uitdrukkelijk uitgesloten.
5. Dienstverlening geschiedt in principe af bedrijf van de Opdrachtnemer, tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen.
6. De Opdrachtnemer is gerechtigd de overeenkomst in verschillende fasen uit te voeren en
het aldus uitgevoerde gedeelte afzonderlijk te factureren.
7. Indien de overeenkomst in fasen wordt uitgevoerd kan de Opdrachtnemer de
uitvoering van die onderdelen die tot een volgende fase behoren
opschorten totdat de Opdrachtgever de resultaten van de daaraan
voorafgaande fase schriftelijk heeft goedgekeurd.
8. De Opdrachtgever draagt er zorg voor dat alle gegevens, waarvan
de Opdrachtnemer aangeeft dat deze noodzakelijk zijn of waarvan de
Opdrachtgever redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk
zijn voor het uitvoeren van de overeenkomst, tijdig aan de Opdrachtnemer
worden verstrekt. Indien de voor de uitvoering van de overeenkomst
benodigde gegevens niet tijdig aan de Opdrachtnemer zijn verstrekt, heeft
de Opdrachtnemer het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten
en/of de uit de vertraging voortvloeiende extra kosten volgens de
alsdan gebruikelijke tarieven aan de Opdrachtgever in rekening te
brengen. De uitvoeringstermijn vangt niet eerder aan dan nadat de
Opdrachtgever de gegevens aan de Opdrachtnemer ter beschikking heeft
gesteld. De Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard
ook, doordat de Opdrachtnemer is uitgegaan van door de Opdrachtgever
verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens.
9. Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat het voor een
behoorlijke uitvoering daarvan noodzakelijk is om deze te wijzigen of
aan te vullen, dan zullen partijen tijdig en in onderling overleg tot
aanpassing van de overeenkomst overgaan. Indien de aard, omvang of
inhoud van de overeenkomst, al dan niet op verzoek of aanwijzing van de
Opdrachtgever, van de bevoegde instanties etcetera, wordt gewijzigd en
de overeenkomst daardoor in kwalitatief en/of kwantitatief opzicht
wordt gewijzigd, dan kan dit consequenties hebben voor hetgeen
oorspronkelijk overeengekomen werd. Daardoor kan ook het oorspronkelijk
overeengekomen bedrag worden verhoogd of verlaagd. De Opdrachtnemer zal
daarvan zoveel als mogelijk vooraf prijsopgaaf doen. Door een wijziging
van de overeenkomst kan voorts de oorspronkelijk opgegeven termijn van
uitvoering worden gewijzigd. De Opdrachtgever aanvaardt de mogelijkheid
van wijziging van de overeenkomst, daaronder begrepen de wijziging in
prijs en termijn van uitvoering.
10. Indien de overeenkomst wordt gewijzigd, daaronder begrepen een aanvulling, dan
is de Opdrachtnemer gerechtigd om daaraan eerst uitvoering te geven nadat
daarvoor akkoord is gegeven door de Opdrachtnemer en de Opdrachtgever akkoord is gegaan met de voor de uitvoering
opgegeven prijs en andere voorwaarden, daaronder begrepen het alsdan te
bepalen tijdstip waarop daaraan uitvoering gegeven zal worden. Het niet
of niet onmiddellijk uitvoeren van de gewijzigde overeenkomst levert
geen wanprestatie van de Opdrachtnemer op en is voor de Opdrachtgever geen
grond om de overeenkomst op te zeggen of te annuleren.
11. Zonder daarmee in gebreke te komen, kan de Opdrachtnemer een verzoek tot wijziging
van de overeenkomst weigeren, indien dit in kwalitatief en/of
kwantitatief opzicht gevolg zou
kunnen hebben bijvoorbeeld voor de in dat kader te verrichten
werkzaamheden.
12. Indien de Opdrachtgever in gebreke mocht komen in de deugdelijke nakoming van
hetgeen waartoe hij jegens de Opdrachtnemer gehouden is, dan is de
Opdrachtgever aansprakelijk voor alle schade aan de zijde van de
Opdrachtnemer daardoor direct of indirect ontstaan.
13. Indien de Opdrachtnemer met de Opdrachtgever een vast honorarium of vaste prijs
overeenkomt, dan is de Opdrachtnemer niettemin te allen tijde gerechtigd
tot verhoging van dit honorarium of deze prijs zonder dat de
Opdrachtgever in dat geval gerechtigd is om de overeenkomst om die reden
te ontbinden, indien de verhoging van de prijs voortvloeit uit een
bevoegdheid of verplichting ingevolge de wet- of regelgeving of haar
oorzaak vindt in een stijging van de prijs van dienstverlening door
derden etcetera of op andere gronden die bij het aangaan van de overeenkomst
redelijkerwijs niet voorzienbaar waren.
14. Indien de prijsstijging anders dan als gevolg van een wijziging van de
overeenkomst meer bedraagt dan 10% en plaatsvindt binnen drie maanden na
het sluiten van de overeenkomst, dan is uitsluitend de Opdrachtgever die
een beroep toekomt op titel 5 afdeling 3 van Boek 6 BW gerechtigd de
overeenkomst door een schriftelijke verklaring te ontbinden, tenzij de
Opdrachtnemer alsnog bereid is om de overeenkomst op basis van het
oorspronkelijk overeengekomene uit te voeren en indien de prijsverhoging voortvloeit uit een bevoegdheid of een
op de Opdrachtnemer rustende verplichting ingevolge de wet.
artikel 4. Opschorting, ontbinding en (tussentijdse) opzegging van de overeenkomst
1. Tenzij anders vermeld in de offerte, is de overeenkomst tussen de Opdrachtgever
en de Opdrachtnemer in principe te allen tijde wederzijds direct opzegbaar zonder
bepaalde overeenkomstduur en opzegtermijn, mits op basis van directe melding van gegronde
redenen tot opzegging; zoals aantoonbare verwijtbaarheid, onderlinge onwerkbare situaties, etcetera.
2. De Opdrachtnemer is bevoegd de nakoming van de verplichtingen op te schorten of de
overeenkomst te ontbinden, indien de Opdrachtgever de verplichtingen uit
de overeenkomst niet, niet volledig of niet tijdig nakomt, na het
sluiten van de overeenkomst de Opdrachtnemer ter kennis gekomen
omstandigheden goede grond geven te vrezen dat de Opdrachtgever de
verplichtingen niet zal nakomen, indien de Opdrachtgever bij het sluiten
van de overeenkomst verzocht is om zekerheid te stellen voor de
voldoening van zijn verplichtingen uit de overeenkomst en deze zekerheid
uitblijft of onvoldoende is of indien door de vertraging aan de zijde
van de Opdrachtgever niet langer van de Opdrachtnemer kan worden gevergd
dat hij de overeenkomst tegen de oorspronkelijk overeengekomen condities
zal nakomen.
3. Voorts is de Opdrachtnemer bevoegd de overeenkomst te ontbinden indien zich
omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van de
overeenkomst onmogelijk is of indien er zich anderszins omstandigheden
voordoen die van dien aard zijn dat ongewijzigde instandhouding van de
overeenkomst in redelijkheid niet van de Opdrachtnemer kan worden gevergd.
4. Indien de overeenkomst wordt ontbonden zijn de vorderingen van de Opdrachtnemer op
de Opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar. Indien de Opdrachtnemer de
nakoming van de verplichtingen opschort, behoudt hij zijn aanspraken uit
de wet en overeenkomst.
5. Indien de Opdrachtnemer tot opschorting of ontbinding overgaat, is hij op generlei
wijze gehouden tot vergoeding van schade en kosten daardoor op enigerlei
wijze ontstaan.
6. Indien de ontbinding aan de Opdrachtgever toerekenbaar is, is de Opdrachtnemer
gerechtigd tot vergoeding van de schade, daaronder begrepen de kosten,
daardoor direct en indirect ontstaan.
7. Indien de Opdrachtgever zijn uit de overeenkomst voortvloeiende verplichtingen
niet nakomt en deze niet-nakoming ontbinding rechtvaardigt, dan is de
Opdrachtnemer gerechtigd de overeenkomst terstond en met directe ingang
te ontbinden zonder enige verplichting zijnerzijds tot betaling van
enige schadevergoeding of schadeloosstelling, terwijl de Opdrachtgever,
uit hoofde van wanprestatie, wel tot schadevergoeding of
schadeloosstelling is verplicht.
8. Indien de overeenkomst tussentijds wordt opgezegd door de Opdrachtnemer, zal de
Opdrachtnemer in overleg met de Opdrachtgever zorgdragen voor overdracht
van nog te verrichten werkzaamheden aan derden; tenzij de opzegging
aan de Opdrachtgever toerekenbaar is. Indien de overdracht van de
werkzaamheden voor de Opdrachtnemer extra kosten met zich meebrengt, dan
worden deze aan de Opdrachtgever in rekening gebracht. De Opdrachtgever
is gehouden deze kosten binnen de daarvoor genoemde termijn te voldoen,
tenzij de Opdrachtnemer anders aangeeft.
9. In geval van liquidatie, aanvrage van) surseance van betaling of
faillissement, van beslaglegging - indien en voor zover het beslag niet
binnen drie maanden is opgeheven - ten laste van de Opdrachtgever, van
schuldsanering of een andere omstandigheid waardoor de Opdrachtgever
niet langer vrijelijk over zijn vermogen kan beschikken, staat het de
Opdrachtnemer vrij om de overeenkomst terstond en met directe ingang op
te zeggen danwel de order of overeenkomst te annuleren, zonder enige
verplichting zijnerzijds tot betaling van enige schadevergoeding of
schadeloosstelling. De vorderingen van de Opdrachtnemer op de Opdrachtgever
zijn in dat geval onmiddellijk opeisbaar.
artikel 5. Overmacht
1. De Opdrachtnemer is niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting jegens de
Opdrachtgever indien hij daartoe gehinderd wordt als gevolg van een
omstandigheid die niet is te wijten aan schuld, en noch krachtens de
wet, een rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor
zijn rekening komt.
2. Onder overmacht wordt in deze algemene voorwaarden verstaan, naast hetgeen
daaromtrent in de wet en jurisprudentie wordt begrepen, alle van
buitenkomende oorzaken, voorzien of niet-voorzien, waarop de Opdrachtnemer
geen invloed kan uitoefenen, doch waardoor de Opdrachtnemer niet in staat
is zijn verplichtingen na te komen. De Opdrachtnemer heeft ook
het recht zich op overmacht te beroepen indien de omstandigheid die
(verdere) nakoming van de overeenkomst verhindert, intreedt nadat de
Opdrachtnemer zijn verbintenis had moeten nakomen.
3. De Opdrachtnemer kan gedurende de periode dat de overmacht voortduurt de verplichtingen
uit de overeenkomst opschorten. Indien deze periode langer duurt dan
drie maanden, dan is ieder der partijen gerechtigd de overeenkomst te
ontbinden, zonder verplichting tot vergoeding van schade aan de andere
partij.
4. Voor zover de Opdrachtnemer ten tijde van het intreden van overmacht zijn
verplichtingen uit de overeenkomst inmiddels gedeeltelijk is nagekomen
of deze zal kunnen nakomen, en aan het nagekomen respectievelijk na te
komen gedeelte zelfstandige waarde toekomt, is de Opdrachtnemer gerechtigd
om het reeds nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte separaat te
factureren. De Opdrachtgever is gehouden deze factuur te voldoen als
ware er sprake van een afzonderlijke overeenkomst.
artikel 6. Betaling en incassokosten
1. De betaling van het totaalbedrag op de facturen van de Opdrachtnemer
dient steeds te geschieden binnen 14 dagen na factuurdatum, op een door de
Opdrachtnemer aan te geven wijze in de valuta waarin is gefactureerd,
tenzij schriftelijk anders door de Opdrachtnemer aangegeven. De Opdrachtnemer
is gerechtigd om periodiek te factureren.
2. Indien de Opdrachtgever in gebreke blijft in de tijdige betaling van een
factuur, dan is de Opdrachtgever van rechtswege in verzuim. De
Opdrachtgever is alsdan een rente verschuldigd van 1% per maand, tenzij
de wettelijke rente hoger is, in welk geval de wettelijke rente
verschuldigd is. De rente over het opeisbare bedrag zal worden berekend
vanaf het moment dat de Opdrachtgever in verzuim is tot het moment van
voldoening van het volledig verschuldigde bedrag.
3. De Opdrachtnemer heeft het recht de door de Opdrachtgever gedane betalingen te laten
strekken in de eerste plaats in mindering van de kosten, vervolgens in
mindering van de opengevallen rente en tenslotte in mindering van de
hoofdsom en de lopende rente. De Opdrachtnemer kan, zonder daardoor in
verzuim te komen, een aanbod tot betaling weigeren, indien de
Opdrachtgever een andere volgorde voor de toerekening van de betaling
aanwijst. De Opdrachtnemer kan volledige aflossing van de hoofdsom
weigeren, indien daarbij niet eveneens de opengevallen en lopende rente
en incassokosten worden voldaan.
4. De Opdrachtgever is nimmer gerechtigd tot verrekening van het door hem aan
de Opdrachtnemer verschuldigde. Bezwaren tegen de hoogte van een factuur
schorten de betalingsverplichting niet op. De Opdrachtgever die geen
beroep toekomt op afdeling 6.5.3 (de artikelen 231 tot en met 247 boek 6
BW) is evenmin gerechtigd om de betaling van een factuur om een andere
reden op te schorten.
5. Indien de Opdrachtgever in gebreke of in verzuim is in de (tijdige) nakoming
van zijn verplichtingen, dan komen alle redelijke kosten ter verkrijging
van voldoening buiten rechte voor rekening van de Opdrachtgever.
De buitengerechtelijke kosten worden
berekend op basis van hetgeen in de Nederlandse incassopraktijk
gebruikelijk is, momenteel de berekeningsmethode volgens Rapport
Voorwerk II. Indien de Opdrachtnemer echter hogere kosten ter
incasso heeft gemaakt die redelijkerwijs noodzakelijk waren, komen de
werkelijk gemaakte kosten voor vergoeding in aanmerking. De eventuele
gemaakte gerechtelijke en executiekosten zullen eveneens op de
Opdrachtgever worden verhaald. De Opdrachtgever is over de verschuldigde
incassokosten eveneens rente verschuldigd.
artikel 7. Garanties, onderzoek en reclames + verjaringstermijn
1. De door de Opdrachtnemer te leveren diensten voldoen aan de gebruikelijke eisen
en normen die daaraan op het moment van levering redelijkerwijs gesteld
kunnen worden en waarvoor zij bij normaal gebruik in Nederland zijn
bestemd. De in dit artikel genoemde garantie is van toepassing op
verrichte werkzaamheden die bestemd zijn voor het gebruik binnen Nederland. Bij gebruik buiten
Nederland dient de Opdrachtgever zelf te verifiëren of het gebruik
daarvan geschikt is voor het gebruik aldaar en voldoen aan de
voorwaarden die daaraan gesteld worden. De Opdrachtnemer kan in dat geval
andere garantie- en andere voorwaarden stellen ter zake van de uit te voeren werkzaamheden.
2. De in lid 1 van dit artikel genoemde garantie geldt voor een periode van 30
dagen na voltooiing van de verrichte werkzaamheden, tenzij uit de aard van het
opgeleverde anders voortvloeit of partijen anders zijn overeengekomen. Indien de door
de Opdrachtnemer verstrekte garantie een dienst betreft die door een derde
werd verricht, dan is de garantie beperkt tot wat door die
derde is bepaald, tenzij anders wordt vermeld.
3. Iedere vorm van garantie komt te vervallen indien een gebrek is ontstaan als
gevolg van of voortvloeit uit onoordeelkundig of oneigenlijk aanpassingen
of veranderingen aan de verrichte werkzaamheden, onjuiste opslag daaraan door de Opdrachtgever en/of door derden wanneer,
zonder schriftelijke toestemming van de Opdrachtnemer, de Opdrachtgever of
derden aan de zaak wijzigingen hebben aangebracht danwel hebben getracht
aan te brengen. De Opdrachtgever komt evenmin aanspraak op garantie toe indien het gebrek is ontstaan door of het
gevolg is van omstandigheden waar de Opdrachtnemer geen invloed op kan uitoefenen.
4. De Opdrachtgever is gehouden het geleverde te (doen/laten) onderzoeken,
onmiddellijk op het moment dat de zaken hem ter beschikking worden
gesteld respectievelijk de desbetreffende werkzaamheden zijn uitgevoerd.
Daarbij behoort de Opdrachtgever te onderzoeken of kwaliteit en/of
kwantiteit van het geleverde overeenstemt met hetgeen is overeengekomen
en voldoet aan de eisen die partijen dienaangaande zijn overeengekomen.
Eventuele aantoonbare gebreken dienen binnen zeven dagen na levering
schriftelijk aan de Opdrachtnemer te worden gemeld. De melding dient een zo gedetailleerd mogelijke
omschrijving van het gebrek te bevatten, zodat de Opdrachtnemer in staat is
adequaat te reageren. De Opdrachtgever dient de Opdrachtnemer in de
gelegenheid te stellen een klacht te (doen/laten) onderzoeken.
5. Indien de Opdrachtgever tijdig reclameert, schort dit zijn
betalingsverplichting niet op. De Opdrachtgever blijft in dat geval ook
gehouden tot betaling van hetgeen waartoe hij de Opdrachtnemer opdracht gegeven heeft.
6. Indien van een gebrek later melding wordt gemaakt, dan komt de
Opdrachtgever geen recht meer toe op herstel of schadeloosstelling.
7. Indien vaststaat dat een zaak gebrekkig is en dienaangaande tijdig is
gereclameerd, dan zal de Opdrachtnemer de gebrekkige zaak binnen redelijke
termijn na schriftelijke kennisgeving ter zake van het gebrek door de Opdrachtgever, ter keuze van de Opdrachtnemer,
zorgdragen voor herstel daarvan dan wel vervangende vergoeding daarvoor aan de Opdrachtgever voldoen.
8. Indien komt vast te staan dat een klacht ongegrond is, dan komen de kosten
daardoor ontstaan, daaronder begrepen de onderzoekskosten, aan de zijde
van de Opdrachtnemer daardoor gevallen, integraal voor rekening van de Opdrachtgever.
9. Na verloop van de garantietermijn zullen alle kosten voor herstel aan de
Opdrachtgever in rekening gebracht worden.
10. In afwijking van de wettelijke verjaringstermijnen, bedraagt de
verjaringstermijn van alle vorderingen en verweren jegens de Opdrachtnemer
en de door de Opdrachtnemer bij de uitvoering van een overeenkomst
betrokken derden één jaar.
artikel 8. Aansprakelijkheid
1. Indien de Opdrachtnemer aansprakelijk mocht zijn, dan is deze aansprakelijkheid
beperkt tot hetgeen in deze bepaling is geregeld.
2. de Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, ontstaan doordat
de Opdrachtnemer is uitgegaan van door of namens de Opdrachtgever
verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens.
3. Indien de Opdrachtnemer aansprakelijk mocht zijn voor enigerlei schade, dan is de
aansprakelijkheid van de Opdrachtnemer beperkt tot maximaal tweemaal de
factuurwaarde van de offerte, althans tot dat gedeelte van de offerte waarop
de aansprakelijkheid betrekking heeft.
4. De aansprakelijkheid van de Opdrachtnemer is in ieder geval steeds beperkt tot
het bedrag der uitkering van zijn verzekeraar in voorkomend geval.
5. de Opdrachtnemer is uitsluitend aansprakelijk voor directe schade.
6. Onder directe schade wordt uitsluitend verstaan de redelijke kosten ter
vaststelling van de oorzaak en de omvang van de schade, voor zover de
vaststelling betrekking heeft op schade in de zin van deze voorwaarden,
de eventuele redelijke kosten gemaakt om de gebrekkige prestatie van
de Opdrachtnemer aan de overeenkomst te laten beantwoorden, voor zoveel
deze aan de Opdrachtnemer toegerekend kunnen worden en redelijke kosten,
gemaakt ter voorkoming of beperking van schade, voor zover de
Opdrachtgever aantoont dat deze kosten hebben geleid tot beperking van
directe schade als bedoeld in deze algemene voorwaarden. De Opdrachtnemer
is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade, daaronder begrepen
gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen en schade door
bedrijfsstagnatie.
7. De in dit artikel opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid gelden
niet indien de schade te wijten is aan opzet of grove schuld van de
Opdrachtnemer of zijn leidinggevende ondergeschikten.
artikel 9. Vrijwaring
1. De Opdrachtgever vrijwaart de Opdrachtnemer voor eventuele aanspraken van
derden, die in verband met de uitvoering van de overeenkomst schade
lijden en waarvan de oorzaak aan andere dan aan de Opdrachtnemer
toerekenbaar is. Indien de Opdrachtnemer uit dien hoofde door derden mocht
worden aangesproken, dan is de de Opdrachtgever gehouden de Opdrachtnemer
zowel buiten als in rechte bij te staan en onverwijld al hetgeen te doen
dat van hem in dat geval verwacht mag worden. Mocht de Opdrachtgever in
gebreke blijven in het nemen van adequate maatregelen, dan is de
Opdrachtnemer, zonder ingebrekestelling, gerechtigd zelf daartoe over te
gaan. Alle kosten en schade aan de zijde van de Opdrachtnemer en derden
daardoor ontstaan, komen integraal voor rekening en risico van de
Opdrachtgever.
artikel 10. Intellectueel eigendom
1. De Opdrachtnemer behoudt zich de rechten en bevoegdheden voor die hem toekomen op grond
van de Auteurswet en andere intellectuele wet- en regelgeving.
De Opdrachtnemer heeft het recht de door de uitvoering van een overeenkomst
aan zijn zijde toegenomen kennis ook voor andere doeleinden te
gebruiken, voor zover hierbij geen strikt vertrouwelijke informatie van
de Opdrachtgever ter kennis van derden wordt gebracht.
artikel 11. Toepasselijk recht en geschillen
1. Op alle rechtsbetrekkingen waarbij de Opdrachtnemer partij is, is uitsluitend
het Nederlands recht van toepassing, ook indien aan een verbintenis
geheel of gedeeltelijk in het buitenland uitvoering wordt gegeven of
indien de bij de rechtsbetrekking betrokken partij aldaar woonplaats
heeft. De toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag wordt uitgesloten.
2. De rechter in de nabije vestigingsomgeving van de Opdrachtnemer is bij uitsluiting
bevoegd van geschillen kennis te nemen, tenzij de wet dwingend anders
voorschrijft. Niettemin heeft de Opdrachtnemer het recht het geschil voor
te leggen aan de volgens de wet bevoegde rechter.
3. Partijen zullen eerst een beroep op de rechter doen nadat zij zich tot het
uiterste hebben ingespannen een geschil in onderling overleg te beslechten.
artikel 12. Vindplaats en wijziging voorwaarden
1. Deze voorwaarden zijn gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel onder KvK nr.: 30265563.
2. Van toepassing is steeds de laatst gedeponeerde versie c.q. de versie zoals
die gold ten tijde van het totstandkomen van de rechtsbetrekking met de Opdrachtnemer.
3. De Nederlandse tekst van de algemene voorwaarden is steeds bepalend voor de
uitleg daarvan.